In de eerste plaats heeft elk product, dienst of werk eigen duurzaamheidsaspecten. Dat zijn die aspecten waar je écht impact kan realiseren. Zo is het vanzelfsprekend dat u bij de aankoop van koffie impact hebt op eerlijke handel en biologische landbouw, maar geen impact hebt op vlak van sociale economie en kansengroepen. Om goed te kiezen uit alle mogelijke duurzaamheidscriteria is het als aankoper belangrijk te weten welke hefbomen tot duurzaamheid u kan activeren door de aankoop. Dit geeft focus en zorgt ervoor dat u niet afgeleid wordt om minder relevante duurzaamheidsaspecten te integreren in een bestek.
Naast relevante duurzaamheidsaspecten die gelinkt zijn aan een product, dienst of werk is het verder ook mogelijk dat de aankoopdienst vanuit haar organisatie eigen accenten legt en die meeneemt in het aankoopproces. Zo kan bijvoorbeeld kostreductie of de vermindering van de CO2 impact een belangrijke doelstelling zijn van de aankoopdienst.
Duurzaam aankopen is nu het evenwicht zoeken tussen deze twee pijlers, tussen het realiseren van de (productafhankelijke) duurzame beleidsdoelstellingen die van belang zijn voor de bredere samenleving enerzijds en de (duurzame) prioriteiten en ambities binnen de aankoopdienst anderzijds. Het idee kan verder vorm gegeven worden in een matrixstructuur die de aankoopdiensten kan helpen om te focussen op een aantal prioriteiten afhankelijk van wat maatschappelijk verantwoord is voor het product/dienst en wat de eigen organisatie belangrijk vindt. Dit idee krijgt vaak vorm onder de zogenaamde duurzaamheidstoets.
U vindt alle informatie over deze duurzaamheidstoets in het aankoopproces op http://gidsvoorduurzameaankopen.be/nl/duurzame-aspecten-nl